Megszületett a gőzmozdony feltalálója – június 9., csütörtök

A Nap kel: 4 óra 45 perckor, nyugszik: 20 óra 41 perckor.
A Hold kel: 9 óra 29 perckor, nyugszik: 23 óra 57 perckor.

NÉVNAPOK: Annabella, Bódog, Előd, Enciána, Farkas, Felicián, Feliciána, Félix, Kolumbusz, Lícia, Ludovika, Morgan, Pelágia, Pelágiusz, Perjámos, Piramusz, Prímusz

Katolikus naptár: Szent Kolumba emléknapja, Efrém, Előd, Annamária, Pelágia
Református naptár: Félix, Annabella
Evangélikus naptár: Félix, Annabella
Zsidó naptár: sziván hónap 3. napja

JÚNIUS 9-ÉN SZÜLETETT:

1916. SOMOGYI JÓZSEF Kossuth- és Munkácsy-díjas szobrászművész, kiváló művész (100 éve)
1921. GREGUSS PÁL NASA-díjas biofizikus, az űrkutatás, az optika és a holográfia nemzetközileg elismert tudósa (95 éve)
1926. PÁDER JÁNOS Európa-bajnok kosárlabdázó, sportvezető, szakíró (90 éve)
1956. RÉNYI KRISZTINA Ferenczy Noémi-díjas grafikus, illusztrátor (60 éves)

JÚNIUS 9-ÉN HALT MEG:

1986. MIKES GYÖRGY író, újságíró, humorista (30 éve)
1996. BENEDEK ISTVÁN Széchenyi-díjas író, orvos, polihisztor (20 éve)
2006. BARTIS FERENC (írói neve: Karda) költő, író, újságíró (10 éve)

George Stephenson angol mérnök, a vasúti gőzvontatás úttörője 1781. június 9-én született az angliai Wylam városában (Northumberland) egy szegény bányászcsalád második fiaként. Iskolázására nem tellett, írni-olvasni is csak tizenhat évesen, esti iskolában tanult meg. Apja a vizet kiszivattyúzó gőzgép kezelője volt a bányában, így ő is hamar megismerkedett a fortélyos szerkezettel. Először tehénpásztor volt, de sikerült bejutnia a bányába. Egy járgány lovait hajtotta körbe-körbe, de csakhamar kiderült, hogy ért a gőzgéphez, ezért oda helyezték át.
1815-ben Humphry Davy angol kémikussal egy időben készített biztonsági bányászlámpát (a szabadalom jogán sokáig vitatkoztak), amelyet ezer fonttal jutalmaztak. Ezután egy gőzhajtású jármű tervezésébe fogott, amely az akkoriban feltalált, peremmel ellátott öntöttvas síneken teher szállítására is alkalmas. Gőznyomással működő szerkezeteket ugyan már az ókorban is készítettek, de ezek "játékszernek" számítottak. A francia Papin nevéhez fűződik az első valóban használható gőzgép, melynek egyetlen hengerében - atmoszferikus nyomáson - váltakozva zajlott a víz elgőzölögtetése, majd kondenzálása. A tökéletesített gőzgépet 1769-ben alkotta meg az angol James Watt, aki elkülönítette a hengert és a kondenzátort. Az ő találmányától számítják az ipari forradalom kezdetét. Lapátkerékkel ellátott vízi gőzjárművet a XIX. század elején konstruált az amerikai Robert Fulton. A francia Cugnot szerkesztett elsőként gőzkocsit, James Watt segédje, Murdock pedig olyan gyors gépet barkácsolt, hogy maga sem érte utol, és a járgányt végül egy templom fala állította meg. Az első működőképes gőzmozdonyt 1801-ben az angol Trevithick tervezte, de balszerencséjére nem tudta elterjeszteni találmányát.
Stephenson felhasználta Murdock és Trevithick eredményeit, és sikerült nyereséges vállalkozássá tennie a lokomotívot (szó szerint: önmagától mozgót). Az 1814-ben készült, Blücher (a mozdonyt Gebhard Leberecht von Blücher porosz tábornokról nevezte el, aki 1813-ban a lipcsei népek csatájában tüntette ki magát) az először alkalmazott peremes kerekeknek köszönhetően a síneken maradt, és 4 kilométeres sebességgel 30 tonna súlyt vontatott el.
Az északkelet-angliai Darlington és Stockton környékének bányatulajdonosai 1822-ben úgy döntöttek, hogy vasutat építenek a szén szállítására. Mivel a gőzmozdony akkoriban nemcsak újdonságnak, hanem drágának, megbízhatatlannak és lassúnak számított, a lóvontatás mellett döntöttek. Stephenson azonban meggyőzte a beruházókat gépe előnyeiről, döntő érve az volt, hogy gőzmozdonya ötvenszer nagyobb teher szállítására képes. A parlament által nagy keservesen elfogadott törvény (a vitában az is elhangzott, hogy maga az ördög húzza a kocsikat; az eső kioltja a lokomotív tüzét; a szikrák felgyújtják a házakat; az utasok eszüket vesztik a 10 mérföldes sebességtől) személyek szállítását is lehetővé tette a 14 kilométeres vonalon, ahol a világ első vasúti hídja is megépült. A sínek nyomtávja 4 láb és 8,5 hüvelyk, azaz 1435 mm volt, ez a mai normál nyomtáv.
A hivatalos megnyitóra 1825. szeptember 27-én került sor. A kisajátítások ellen tiltakozó földesurak és a vasútban fenyegetést látók megnyugtatására, valamint a balesetek elkerülése érdekében a szerelvény előtt egy lovas haladt a sínek között, kezében egy zászlóval, amelyre a vasúttársaság mottóját - "Periculum privatum utilitas publica" (Az egyén kára a közösség haszna) - írták.Stephenson csak ezután fűtette be saját tervezésű Locomotion nevű gőzmozdonyának kazánját, amely 38 kocsiban 600 utast szállított helyenként óránként 24 kilométeres sebességgel, a teljes vontatási súly 70 tonna volt. A szárazföldi közlekedés történetében most először fordult elő, hogy az ember gyorsabb volt, mint a ló. Az utasok többsége nyitott szénszállító kocsiban ült, de az előkelőségeket egy kezdetleges személyszállító vagonban helyezték el. (A Locomotion 1857-ben ment nyugdíjba, de Darlington állomáson ma is látható.)
Stephenson Rocket (Rakéta) elnevezésű gőzmozdonya 1829-ben már 21 kilométeres átlagsebességgel, 34,4 kilométeres csúcssebességgel nyerte meg a rainhilli mozdonyversenyt, egy évvel később pedig megnyitották a Liverpool-Manchester vasútvonalat. Hamarosan Amerikában és Európában is gőzerővel láttak neki a vasútépítésnek: beköszöntött a vasút korszaka. Stephenson 1840-ben vonult nyugdíjba, és 1848. augusztus 12-én halt meg.
Budapesten a Keleti pályaudvar főhomlokzatának bal oldaláról tekint le ránk szobra, Stróbl Alajos munkája.

IDŐJÁRÁS

A Nyugat-Dunántúlon már erősen felhős vagy borult lesz az ég, másutt - a lassanként növekvő, vastagodó felhőzet mellett - még több órára kisüt a nap, a legtöbb napsütés a délkeleti megyékben valószínű. Elsősorban a délutáni, esti órákban, főként nyugaton és északon alakul ki záporeső, helyenként zivatar. Megélénkül a délnyugati szél, zivatarban átmeneti szélerősödés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet az ország nagy részén 24 és 28 fok között valószínű, a nyugati határ mentén 20, 22 fok is lehet. Késő estére 17, 23 fokig hűl le a levegő.
http://joreggelt.blogstar.hu/./pages/joreggelt/contents/blog/27843/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Ezeket a cikkeket olvastad már?